TyrainGhana2014.reismee.nl

Week 3; Opzoek naar nijlpaarden

Ik heb bijna deze hele week stage gelopen, alleen donderdag niet omdat ik ziek was en vrijdag niet omdat ik een trip ging maken.


Maandag:
Vandaag ben ik samen met mijn stage klas gaan tekenen. Ik heb een kleurplaat uitgekozen die als voorbeeld ook was ingekleurd in de tekenboek. Deze heb ik door Mohammed (Docent) laten kopiëren.
De kinderen uit de klas kregen allemaal een kleurplaat en van Tobias een aantal potloden.
Een aantal leerlingen uit de klas wisten dat er een ingekleurd voorbeeld in het tekenboek stond en gingen deze na kleuren.
Veel kinderen die in de klas zelf aan het inkleuren begonnen waren, kregen dit in de gaten. Zij stopte met het zelf bedenken van kleurtjes en gingen ook de kleurplaat inkleuren zoals op het voorbeeld aangegeven werd.
Ik heb deze dag wat foto’s gemaakt met mijn mobiel van de kinderen die wel tekeningen hebben ingekleurd naar eigen gedachtes, deze zullen later deze week op mijn facebook staan, ik krijg de foto’s namelijk niet van mijn mobiel af ….

Cry

Dinsdag:
Morgen is voetbal, daarom dat ik na mijn stage wat inkopen ga doen voor wat leuke Ghanese accessoire.
Ik heb een Ghanese vlag gekocht die ik voorop mijn fietsje kan binden en een vuvuzela.
Onderweg naar huis met mijn Ghanese vlag voorop mijn fietsje word er van alle kanten naar mij geroepen, en hoor ik overal gejuich. Er komen Ghanese kinderen voorbij gerend die roepen “GHANA GHANA!!
Vlak bij mijn huis staat een clubje jongens waar ik langs moet met mijn fiets. Zij zien mijn vlag en vuvuzela en komen schreeuwend op me afgerend “ SALAMINGA GOOD JOB, WELL DONE, GHANA GHANA!!!!”

Woensdag:
Vandaag heb ik maar een kort dagje stage gelopen. Er was namelijk voetbal. African cup 2014.
Ghana-Togo. Natuurlijk ging ik, als Salaminga (Blanke) hierheen om Ghana te supporten.
Samen met wat andere vrijwilligers stonden we in de rij te wachten om naar binnen te gaan.
Een Ghanese 55+ stond erop om met mij te trouwen. Ik heb hem met pijn in mijn hart toch echt moeten afwijzen. Ik heb namelijk afgesproken met mijn ouders dat ik zogenaamd getrouwd ben.
Uiteindelijk toen wij binnen waren met onze supporters accessoire moesten we wachten tot dat de wedstrijd zou beginnen.
Een 1 voor tijd kwamen alle voetballers het veld op gerend. Togo heeft zijn eigen Wesley Sneijder, ik durf te zweren dat hij nog kleiner was dan ik, maar voetballen kon hij zeker.
Alle voetballers deden hun warming-up, het was erg onduidelijk wie Ghana was en wie Togo was, want ze hadden allemaal het zelfde aan.
Na een halfuur warming up rende zij het veld weer af, werd het veld voor de laatste keer gecontroleerd voor de wedstrijd kon beginnen.
Het was super leuk om al die Ghanese vol spanning te zien zitten. Telkens als de bal ook maar net over de helft van het veld was begon heel Ghana al te juichen en te springen van blijdschap. Ik was mezelf al mentaal aan het voorbereiden op een goal. Zonder Goal was ik al aan 1 oor doof van het gejuich maar met goal…..
Ghana scoort in de eerste 25 minuten van wedstrijd. 1-0 niet heel veel later draai ik me even om en word er van alle kanten met een Vuvuzela in me oor getetterd. Ik kon wel raden dat het 2-0 was. Na de pauze maakt dan Togo ook een goal maar Ghana laat toch wel even zien dat zij toch echt de beste zijn en scoren uiteindelijk nog een mooie 3-1

Cool
.
Ik heb een goal kunnen filmen en de reacties van de mensen, dit filmpje word ook later deze week op FB geplaats aangezien ik dit filmpje ook niet op me laptop krijg L
Na afloop van de wedstrijd kwamen er om de beurt van alle kanten Ghanese kinderen op mij af omdat ze mijn Vuvuzela graag wilde hebben.
Ook mijn 2 broertjes wilde hem graag hebben, dus ik heb besloten om aan het eind van mijn verblijf me broertjes mijn Vuvuzela te geven.

Vrijdag:
Vandaag vertrekken wij om 9.00 uur op trip, met een groepje vrijwilligers. Wij gaan opzoek naar nijlpaarden.
Na een lange rit zijn wij aangekomen bij onze primitieve verblijf.
Kamers met ingestorte bedden, muizen, insecten, geiten, geen douch, en een openbaar toilet.
Met openbaar toilet bedoel ik een open veld waar alle vrijwilligers liever hun behoefte doen dan op het toilet zelf.
We komen in het donker aan en delen onze kamers in.
Een aantal vrijwilligers gingen koken en de andere waaronder ik gingen zitten.
Niet omdat we lui zijn, maar omdat je niet met 120000 man in een keuken kan staan.
Na het eten moesten er toch echt dames plassen, gelukkig was het donker.
We zijn met zijn alle naar het poepveldje gegaan, namen wat wc papier mee, deden hoofdlampen op en gingen zitten. De rest van de Details bespaar ik jullie, ik vertel jullie wel dat het echt heel erg grappig was.

Zaterdag:
Vandaag moeten we vroeg ons bed uit want we gaan kanoën.
We komen aan bij de rivier. Aan de overkant van de rivier ligt Burkina Faso .
Ik stap samen met nog 2 vrijwilligers en Bash een kano in. Halverwege het varen , loopt onze bood vol water.
Gelukkig zat ik voorin, dus werden mijn voeten niet nat.
De 2 lieftallige dames achter mij hebben de hele rit met een door 2 gebeten plastic waterfles, het water uit de bood zitten scheppen. Ik ben erg trots op ze, want door hun goede daad is onze boot niet gezonken en leven we nog.
Bij de Nijlpaarden aangekomen hebben we een aantal mooie foto’s proberen te maken. Helaas zaten de nijlpaarden alleen met hun oren en ogen boven water dus de mooiste foto’s heb ik niet.
Gelukkig heeft een andere vrijwilliger wel hele erge mooie foto’s kunnen nemen van de nijlpaarden.
Op de terug weg zijn we even gestopt bij Burkina Faso. Daar hebben wij tot 20 meter gelopen en toen moesten we helaas terug.
Eerste indruk van Burkina Faso; lijkt op Ghana.
Na de kano tocht zijn we naar een restaurant gegaan om te lunchen.
Heerlijk Europees. Ik deelde samen met Irene een pizza en een bord patat.

In de avond hebben wij met zijn alle naar traditioneel dans gekeken die voor ons werd opgevoerd, en hebben we zelf wat dansjes gedaan.
Na het dansen naar de ontzettend mooie sterrenhemel gekeken tijdens het plassen op de poepveld.

Zondag:
Vandaag weer aangekomen in mijn gastgezin. Zo direct misschien even een filmpje kijken als mijn broertjes mee willen kijken en anders ga ik lekker vroeg slapen, want ik ben kapot.

Foto’s zijn te vinden op mijn FB, verdere foto’s en filmpjes volgen nog.

Groetjes en dikke kus vanuit Ghana

Reacties

Reacties

Irene

Je hebt ons weekend mooi omschreven Tyra. Wat was het lachen op het poep veldje en een mooie sterrenhemel met vallende sterren.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!