TyrainGhana2014.reismee.nl

Week 4; Ballonnentijd

Ik heb een erg leuke week achter de rug.

Dinsdag: leesmiddag
Elke dinsdag middag is lees middag, tijdens de lees middag helpen wij kinderen die op NCS hebben gezeten hun lees niveau te verbeteren.
Kinderen zitten vaak in een te hoge klas met een te hoog niveau voor lezen, dit kunnen zij vaak helemaal niet aan. Zo heb je bijv. studenten die in klas P5 zitten en die het niveau van P1 hebben. Deze kinderen worden telkens gewoon toegelaten tot een hogere klas terwijl dit eigenlijk niet moet gebeuren.
Uiteindelijk in P6 krijgen zij hun examen waarin zij veel moeten lezen en halen dit niet omdat hun niveau gewoon nog veel te laag is.
Zo lezen ze in P6 gewone verhalen, en hebben studenten het niveau van P1 waar je bezig bent met woordjes als ‘you, are, girl, boy, name etc.’

Woensdag: Ballonen en foto dag!!
Vandaag heb ik als kleine verassing ballonnen mee naar school.
In de ochtend begin ik met het opblazen van 15 ballonnen, voor elke leerling een.
Ik vertel Mohammed (docent) of hij de kinderen kan uitleggen, dat ik de ballonnen aan ze wil geven eerst een leuke groepsfoto wil maken en daarna mogen ze ermee doen wat ze willen.
Ik ben namelijk bang dat als ik ballonnen geef, de ballonnen binnen 10 seconden kapot gemaakt zijn.
Na de pauze begin ik met mijn klas te knutselen. We maken een hond. Na het knutselen vraag ik Mohammed of de kinderen het begrepen hebben en deel in spanning de ballonnen uit. In eerste instantie had ik voor mijn foto al minstens 5 knallen verwacht, maar ik hoor niks. Ik maak me foto en wacht dan 10 knallen af, nog steeds hoor ik niks.
Kinderen zitten een beetje moeilijk te doen met de ballonnen, in elke ballon zit een knoop.
Dat hoort toch helemaal niet?!
Iedereen probeert de knoop eruit te krijgen. Tobias en ik vertellen dat het er in hoort, maar toch worden overal de knopen eruit gehaald.
Verschil Nederland en Ghana;
Nederland is de bedoeling van ballonnen het zo snel mogelijk kapot maken en iedereen laten schrikken van de klap die eraf komt.
Ghana
is de bedoeling de ballon zo lang mogelijk heel laten zodat je er zolang mogelijk van kan genieten.
Mijn mening: Nederlandse kindertjes kunnen hier heeeeel veeel van leren.
Er word nog steeds met groot plezier met de ballonnen gespeeld en ik blijf maar foto’s maken van iedereen. Een super grappig meisje uit mijn klas die stopt haar ballon onder haar jurk en lijkt serieus 9 maanden zwanger.
Dit meisje is overigens ook een meisje waarvan Tobias en ik haar verdenken van dat ze stiekem ontzettend goed Nederlands kan.
Als ik of Tobias in het Nederlands een grappig verhaal aan elkaar vertellen en zij staat erbij begint ze altijd precies op het grappige stuk keihard te lachen.
Als ik zeg volgens mij kan zij gewoon Nederlands en denkt ze nu deze dombo’s hebben niet in de gaten dat ik alles hoor wat ze te vertellen hebben, begint ze weer keihard te lachen.
Thuis gekomen moet ik toch echt wat kleren wassen. De laatste keer dat ik mijn kleren heb gewassen was het niet zo’n groot succes. Ik had Oranje kleren van het zand die na het wassen er niet wit en schoon was maar nog viezer dan eerst….
Vandaag krijg ik les. Er worden 4 bakken met water voor mij gevuld.
Ik moet beginnen met de meest schonen kleren (Fout 1, ik pakte de meest vieze kleren). In bak een was ik de grote vlekken eruit. Ondertussen stop ik mijn kleren in bak 2 waar ik in ga op de kleine vlekken, dan in bak 3 hier spoel ik al het zeep er nog even uit, dan wring ik mijn kleren uit en doe ze in bak 4. Bak vier noem ik de gewassen opslag als alle kleren gewassen zijn neem ik bak 4 mee naar de waslijn waar ik mijn was ophang.
Mijn witte kleren beginnen in bak 1 oranje en eindigen in bak 4 toch echt wit :D

Vrijdag: Muziekles en jongleren
In de ochtend starten Tobias en ik omdat Mohammed er niet is een Engelse les. Ik wil het anders doen dan Mohammed. De kinderen leren normaal het alfabet maar iedereen kent het rijmpje, ga je letters aanwijzen dan word het erg lastig voor ze omdat ze het rijmpje dan niet opnoemen.
Ik heb het alfabet op het bord geschreven en letters weg gelaten. Aan hun de taak om de letters in te vullen. Vervolgens heb ik woorden gemaakt, sommige die de leerlingen wel kennen maar niet kunnen schrijven. Hiervan heb ik letters weggelaten zodat wij deze gezamenlijk met de hele groep kunnen invullen. Ik vertelde de leerlingen dat ze het moesten invullen in hun schrift. Sommige leerlingen begrepen het en vulde de volledige worden in, andere begrepen het niet en vulde de worden in zoals ik ze op het bord had geschreven met letters weg gelaten L
Vandaag delen Tobias en ik de groep kinderen weer op. De ene groep komt bij mij voor muziekles en de andere groep gaat samen met Tobias jongleren.
Vandaag speel ik geen liedje met ze op de xylofoon maar vandaag leg ik ook wat uit.
Ik leer ze verschillende noten. Ik moet zeggen dat de kinderen het erg snel oppakte. Wanneer ik de letters onder de verschillende muzieknoten weghaalde konden sommige ze met gemak er weer onder plaatsen. (Nouja…. Gemak……het schrijven van een letter is voor bepaalde nog wel erg moeilijk. Je schrijft C en zij schrijven de C omgekeerd).

In de avond ben ik film gaan kijken, we zouden Ice Age kijken maar Norman en Lookman (Ja! Ik ben er achter gekomen hoe je zijn naam schrijft) hebben Mr. Bean on holiday op mijn laptop gezien. Normaal zit ik altijd in mijn kamer met Norman en Lookman als we een film kijken maar nu ging ik met ze in de woonkamer zitten omdat ze nog moesten eten.
Ik begon met 2 broertjes en een laptop op mijn schoot. Ik eindig met mijn laptop op een tafel en 8 kinderen voor de bank 8 op de bank en ik in een hoekje. Alle buurtkindjes kijken mee.

Nacht van Vrijdag op Zaterdag: overleden oordopjes
Het leven begint hier in Tamale al vroeg. 4.00 word mijn moeder wakker en schreeuwt even het hele huis bij elkaar. Norman of Lookman moet brood halen, de ander moet helpen schoonmaken etc. Normaal als ik om 4 uur wakker word doe ik mijn oordopjes in. Maar die zijn helaas overleden :(………

Zaterdag avond: Film avond
Norman en Lookman staan voor me deur, sister we want to see a movie with you.
Ik pak me laptopje zet hem alvast op de tafel omdat ik weet dat het niet alleen bij Norman en Lookman zal blijven en laat ze een film uitkiezen. MR. Bean?!?
Maar die hebben we gisteren toch al gekeken?
‘Ja dat weten we maar we willen hem zien.
Nou okee dan MR. Bean.
Ze snappen niet alles van de film lachen om precies de zelfde stukjes als gisteren en om dingen die zij waarschijnlijk gisteren nog niet in de gaten hadden. Weer begin ik gezellig met me broertjes en eindig met alle kinderen uit heel Tamale voor mijn kleine laptop.

Zondag: Zwemmen
Vandaag lekker aan het zwembad gelegen, het enige wat ik jullie even wilde melden. Niet om jullie jaloers te maken of iets….. omdat je hier wel lekker aan het zwembad kan liggen zonder dat je tepels eraf vriezen. Maar gewoon omdat ik kwijt wilde dat ik dat gedaan heb.

Ik stuur jullie wel een beetje zon op!
Dikke kus en groetjes vanuit Ghana!

Reacties

Reacties

memster

Super geschreven, ik heb erg gelachen.
Dat met die omgekeerde c zou volgens mij kunnen duiden op een vorm van dyslexie. Ik zal het eens nakijken/navragen. Ik kom er bij je op terug want dat maakt het er niet gemakkelijker op.

Nova

hey Ty,
Ik moet voor een vak op school twee landen kiezen ver buiten Europa, met een vriendin. Ik koos voor Ghana en New York. Nou was de vraag of ik wat foto's mocht opslaan die je hebt gemaakt daar in Ghana.
Laat me snel weten of het kan.

Xx Nova

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!