TyrainGhana2014.reismee.nl

Week 11; Laatste weekje voor mijn week van vertrek


Maandag; Olifanten
Vrijdag was ik zelf gestart om een olifant te maken van kranten. Dit was gelukt vandaar dat ik het nu ook in de klas uitvoer. Mijn bedoeling is om de eigen gemaakte olifanten donderdag mee naar huis te geven aan de kinderen.

Woensdag; Jongleren met Tobias
Vandaag gaan kinderen jongleren. Dit doet de ochtend groep wel vaker maar de middag groep heeft dit nog nooit gedaan. De kinderen vinden het super leuk om te leren hoe ze moeten jongleren. Ze dagen Tobias uit om met steeds meer jongleerballen te gaan jongleren. In de middag kom ik thuis en staat mijn zusje Shakira al schreeuwend klaar. ‘Teera I have to urinate’. Ze is er achter gekomen dat altijd als ik van mijn stage kom het eerste wat ik doe is lopen naar het poepveldje. Nu loopt ze ook elke dag met me mee. Op het poepveldje doen we onze behoeftes en schreeuwt ze de hele tijd ‘SAMINAMINA EH EEH WAKKA WAKKA EEEH EEH SAMINAMINA SANGAWELA IT’S TIME FOR AFRICA’

Donderdag; olifanten mee naar huis.
Ik was er vanuit gegaan dat de olifanten vandaag af zijn. Helaas is dit niet zo. Er word zo sloom gewerkt dat ik hoop dat de kinderen de olifanten nog afkrijgen voor ik volgend week überhaupt weg ben. Het lijkt wel alsof de kinderen elke dag een ding er extra opmaken in een uur tijd, en dan heb ik het over kleine dingen zoals 1 oor of 1 poot.

Cry


Zaterdag; Geen zin

Cool

Vandaag had ik gewoon zin in niks doen. Ik heb mijn kleren gewassen en ben de hele middag gezellig met mijn gastgezin opgetrokken. Ik heb tizet gegeten, lekkerder dan fufu. Morgen krijg ik porage. Dat is een Ghanees ontbijtje . Me zusje Iki begint mij toch steeds meer te mogen. Eerst vond ze de vreemde salaminga in huis nogal eng, maar na vandaag durft ze me al een handje te geven.
Ik ben gaan bedenken wat ik allemaal ga missen, dat is een hele waslijst. Ik zal jullie me hele waslijst besparen maar ik noem wel een aantal dingen op.
- Me 2 lieve gastgezinnen.
- Me topklasje.
- Mensen die ik elke ochtend gedag zeg op de fiets maar hun naam al niet meer van weet.
- Het gewoon niks kunnen en hoeven doen.
- De rust in mijn compound.
- Geiten die hier het gedrag vertonen van honden in Nederland, ze volgen me als ik kus geluidjes maak, ze komen bij me bedelen als ik eet, en aanhalen vinden ze allemaal super lekker.
- Me zusje die met mij naar de WC gaat.
- Kippen die elke ochtend ongevraagd me kamer inkomen

Zondag; Water dragen
Vandaag heb ik porage gegeten, ik vind het best wel lekker. Na mijn ontbijt kreeg ik ontbijt 2, brood met thee, dit is wat ik normaal ook voorgeschoteld krijg.
Ik ben uitwandelen gegaan en heb een paar mooie foto’s gemaakt. Kinderen ontmoet die ‘papagaaitje leef je nog’ kunnen zingen. En heeeel veel mango leeg gezogen. Jaa… gezogen. In Ghana bijt je de top van je mango af en zuigt vervolgens alle sap eruit, tot de vel open scheurt dan trek je de pit met nog vruchtvlees eraan, uit de schil en daar sabbel je op tot hij geen smaak meer heeft.
In de na middag vraagt mijn zusje of ik haar wil helpen. Samen met haar loop ik met bakken niets vermoedend naar een watertap. Hier word er een bak gevuld en vraagt ze mij of ik deze bak mee terug kan tillen… De bak word op me hoofd gezet, iedereen zit te lachen want het is ook wel heeeel erg grappig een salaminga die een bak draagt en dan beginnen we te lopen. Het was super lachen dat mijn zusje met jaren ervaring doorweekt aankomt, en ik zonder enig ervaring maar een paar spettertjes op me armen heb.
Vandaag kan ik alles de laatste dag in Ghana noemen. Vandaag is mijn laatste zondag in Ghana en dat besef ik helaas maar al te goed. Ik ben al afscheid aan het nemen van mensen waarvan ik weet ze niet meer te zien, en ik ben al aan het inplannen wanneer ik afscheid kan nemen van mensen die ik nog moet zien voor ik naar huis ga. Ik ga Ghana missen… en niet zo’n beetje ook.

Tot volgend week in Nederland!
Dikke kus vanuit Ghana voor de allerlaatste keer..

Reacties

Reacties

irene

Dan is het deze week dubbel genieten tyra. Mis ghana ook nog elke dag. Knuffel!!!!

memster

Wij zullen er alleS aan doen om het gemis te verminderen.
Ik zal.je iedere ochtend gedag roepen, de hond zal bij je bedelen eN alles willen eten wat jij wet. Je gaat niet werken stappen waardoor je meer geniet van.de rust in je kamer. Ik loop.iedere dag met.je jeee naar de toilet waar jij kan poepen met de deur open.zodat we samen een gesprek kunnen voeren en kiddy zal ieder dag je kamer.inlopen om er ergens te plassen.:-))))

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!